STEAM
Bij Actief op de BSO werken we met de STEAM-methode.
Maar wat is het en waarom kiezen wij hiervoor?
STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics vrij vertaalt als Wetenschap, Techniek, Ontwerpen, Kunst en Rekenen.
Het is een speelse en onderzoekende manier van leren waarbij kinderen ontdekken, onderzoeken, creëren en problemen oplossen. Daarnaast sluit het aan bij de 21ste -eeuwse vaardigheden.
Door te werken volgens STEAM maken wij de BSO middag betekenisvoller, kinderen leren niet alleen na te denken over wat ze doen, maar vooral over hoe en waarom. Ze leren vragen stellen, experimenteren en samenwerken — precies die vaardigheden die ze ook in de toekomst nodig hebben.
Vaak begint de activiteit met een start vraag waarmee kinderen worden uitgedaagd.
Bijvoorbeeld:
> “Hoe kun je een bootje maken dat blijft drijven?”
“Hoe kun je kleuren mengen om een nieuwe tint te krijgen?”
Kinderen bedenken samen een oplossing, proberen die uit en passen hem aan als het niet werkt. Zo leren ze denken als een echte onderzoeker, maar dan op een speelse manier. Dit wordt natuurlijk aangepast op de leeftijdsgroep waarmee je werkt.
STEAM-activiteiten sluiten perfect aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Ze stimuleren creativiteit, logisch denken en samenwerken — en geven elk kind de kans om te schitteren, ongeacht leeftijd of talent.
Bij Actief op de BSO combineren we STEAM met plezier en eenvoud:
kant-en-klare activiteiten die je direct kunt inzetten op de groep, zonder ingewikkelde voorbereiding.
Zo kun je van elke middag spelenderwijs groeien.